پنجمین برنامه اوج هنر (پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی) ویژه تجلیل از «مسعود نجابتی» گرافیست مطرح کشورمان در نخلستان سازمان هنری و رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در این برنامه که چهره‌های فرهنگی و هنری از حجت‌الاسلام ﻣﺮﺗﻀﯽ ﻭﺍﻓﯽ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽﺳﺎﺑﻖ ﻣﺴﺠﺪ ﺟﻤﮑﺮﺍﻥ، مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر و حمیدرضا برقعی شاعر آیینی، فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و محمدعلی رجبی دوانی، هنرمند نقاش، هاشم میرزاخانی مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، علی شیرازی خوشنویس، علی فریدونی عکاس دفاع مقدس، علیرضا ذاکری گرافیست، حمید شریفی گرافیست، حسن روح‌الامین نقاش حضور دارند، قرار است از مقام فرهنگی، هنری و آموزشی مسعود نجابتی تجلیل به عمل آید.

 

در ابتدای این مراسم، آقای حمیدرضا برقعی چند بیتی به بهانه تجلیل از استاد نجابتی قرائت کرد و گفت: مفتخرم طرح جلدهای کتاب من مزین به طرح‌های ایشان است و البته نیازی به تجلیل ندارند، و هنر والای ایرانی استاد نجابتی بیانگر شخصیت اصیل و ممتاز ایشان است.

وی افزود: جریان فرهنگی مقابل به بزرگان خودشان بیش از ما اهمیت می‌دهند و از آنها اسطوره‌های پوشالی می‌سازند، اما ما در هنرمندان متعهد خود چهره‌هایی مانند استاد نجابتی را داریم که نه افتخار هنر انقلاب بلکه افتخار عالم تشیع هستند.

 

در ادامه این مراسم آقای مهدی چمران گفت: ایدئولوژی «هنر برای هنر»‌ ارزشی ندارد، هنر برای یک تفکر و مکتب است که ارزش پیدا می‌کند. بدون اینکه مبنای فکری و فلسفی داشته باشیم نمی‌توانیم از هنر بهره ببریم. پس چه بهتر که به یک مکتب الهی منتهی شود.

عضو دانشکده هنر با اشاره به در پیش بودن هفته دفاع مقدس گفت: چه مضامینی بهتر از دفاع مقدس برای بیان در قالب هنر، از هنرمندان انتظار می‌رود نسبت به این مقوله بی‌تفاوت نباشند و یکی از هنرمندان پرارج در این زمینه استاد نجابتی است که هنر و تکنیک خود را در راستای مفاهیم عالی به کار برده است.

 

در ادامه حجت‌الاسلام وافی معاون فرهنگی پیشین مسجد جمکران که نشانه آن توسط نجابتی طراحی شده است با ذکر خاطره‌ای گفت: از اساتیدم شنیده‌ام که کمتر هنری مانند خوشنویسی ارتباط تنگاتنگ با باطن دارد و معتقدم که استاد نجابتی می‌تواند نمونه خوبی برای این ارتباط باشد.

وی افزود: استاد سال 83 در قم حرکتی آغاز کرد و هنر را به این شهر آورد و هنر را از دیوارهای قم رد کرد و وارد این جریان نمود، چون قم یک جغرافیا نیست بلکه یک تفکر است و جریان دینداری را بیش از پیش با اینگونه هنرها آشتی داد. قم و فضای قم از چنین هنرهایی باید بهره‌مند شود.

مدیر پژوهشکده امام حسین سپس جدیدترین کتابش به نام «مقتل‌الحسین؛ قتیل الاعبرة» را که به تازگی در همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی رونمایی شده است به استاد نجابتی تقدیم کرد.

 

آقای رجبی دوانی عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه تهران دیگر سخنان این مراسم اظهار داشت: هنرمند از جایی سخن می‌گوید که دیگران هم باید در آن باب سخن بگویند نه اینکه هنرش را از وصف دیگران گرفته باشد. هنر بیان مکنونات نفسانی هنرمند است و هنرمند، جهان را از منظر خودش (پرسپکتیو) نمی‌بیند بلکه از منظر حق می‌بیند.

وی افزود: پیامبر فرمودند خط زیبا خطی است که حقیقت را آشکار کند و این درباره تمامی هنرها مصداق دارد. هنر متعهد می‌گوید: هنرمند باید آنقدر زحمت بکشد که نه اثرش و نه خودش دیده نشود بلکه مفهوم اثرش جلوه کند، برخلاف هنر غربی که می‌گوید هنرمند باید آنقدر کار کند تا کاراکتر او دیده شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آقای نجابتی واقعاً مظهر اسم‌شان هستند، فردی نجیب و بی‌ادعا که کار هنر می‌کند و هر جا خدمتی است سریع خود را به آنجا می‌رساند تا خدمت کند. به همین دلیل، خط ایشان هم زیبایی و تکنیک دارد و هم یک ویژگی دیگری به نام «هنر قدسی».

 

آخرین سخنران این مراسم استاد مسعود نجابتی بود که در گفتاری کوتاه اظهار داشت: دوستان سازمان اوج چند ماه قبل وقتی برای طرح موضوع آمدند تمایل چندانی برای پذیرش نداشتم. اما کمی که دقت کردم دیدم همین شهرت‌گریزی خودش بهانه‌ای برای شهرت شده است. البته قبلاً یک بار دیگر در خبرگزاری فارس از من تجلیل شده بود.

وی در ادامه گفت: از دوم دبستان که در اصفهان تحصیل می‌کردم مجبور شدم خوشنویسی را در مدرسه آغاز کنم و معتقدم آموزش خوشنویسی را باید از 6 سال اول آغاز کرد نه 6 سال دوم مدرسه.

ایشان در پایان سخنان خود از حاضران در مجلس تشکر کرد سپس با حضور هنرمندان و چهره‌های حاضر در مراسم و همچنین خانواده استاد نجابتی از مقام شامخ این هنرمند متعهد با اهدای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

در پایان مراسم با اهدای نشان رسمی، استاد مسعود نجابتی به عنوان خادم هنری آستان قدس رضوی معرفی شد.

 

پیام بگذارید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.