استاد مسعود نجابتی در گفتگو با  پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی: کارگاه پوستر نقش بهشت به دنبال تدوین طرح درس دانشگاهی است

استاد برجسته گرافیک کشور، هدف از برگزاری کارگاه پوستر نقش بهشت را بستر سازی برای طرح درس دانشگاهی دانست.

مسعود نجابتی در کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت که در سالن همایش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد در سخنانی اظهار داشت:ایده برگزاری کارگاه تولید پوستر نقش بهشت از سال گذشته شکل گرفت و در گام نخست طراحان در جوار حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) در طی سه روز با محوریت نقوش و آرایه های معماری حرم مطهر و راهنمایی اساتید مبادرت به تولید پوستر کردند.

وی با اشاره به دلایل برپایی این کارگاه بیان داشت: در بین فعالان عرصه گرافیک در کشور ضعف هایی دیده می شدکه می بایست این ضعف ها در جایی برطرف شود. ایشان با بیان اینکه فضای دانشگاهی و آکادمیک نمی تواند آنگونه که باید و شاید به نیازهای طراحان در مرحله عمل پاسخ دهد افزود: برگزاری این گونه کارگاه ها در حقیقت پاسخ به نیازهای طراحان در مرحله عمل است تا طراحان در این فضای تکمیلی بتوانند رشد پیدا کنند.

وی ابراز داشت: در زمینه آرایه های معماری و نقوش مختلفی که در حرم های مطهر و اماکن مذهبی دیده می شود جایی را سراغ نداریم که طراحان بتوانند در آن قالب کارهایی را ارائه دهند و در کلاس های نگارگری و خوشنویسی نیز چنین مباحثی مطرح نمی شود تا نیازهای طراحان برطرف شود لذا ایده برپایی این کارگاه ارائه و تلاش شد تا در سلسله کارگاه های نقش بهست در امکان مخلف مذهبی این خلاء موجود را جل کنیم.
استاد برجسته گرافیک کشور افزود: در گام نخست در سال گذشته با حضور بیش از 50 نفر از طراحان از استانهای مختلف کشور کارگاه تولید پوستر نقش بهشت با محوریت نقوش و آرایه های معماری حرم مطهر حضرت معصومه (س) در جوار حرم بانوی کرامت برگزار شد و طراحان در طی سه روز با راهنمایی اساتید و الهام گیری از آثار موجود در حرم حضرت معصومه (س) پوسترهایی را تولید کردند.

 نجابتی اضافه کرد: آثار کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت در دهه کرامت سال گذشته در فضاهای مختلف شهری و نگارخانه های شهرهای مختلف به نمایش درآمد که با استقبال نیز مواجه شد و همین امر موجب شد تا بار دیگر بنا به درخواست طراحان کارگاه دیگری ترتیب داده شود.

وی گفت: پوستر ، مستقل ترین محصول گرافیک است  که برای بیان یک مفهوم نیاز به چیز دیگری نیست و طراحان از این ظرفیت می بایست برای انتقال مفاهیم مختلف بهره برند. در کارگاه های نقش بهشت بدنبال آن هستیم تا طرح درسی ارائه کنیم که این طرح درس ها با برگزاری هر کارگاه تکمیل تر می شود و امیدواریم در نهایت به صورت واحد دانشگاهی ارائه کنیم.

استاد برجسته گرافیک کشور، در ادامه تاکید کرد: کارگاه های نقش بهشت بر خلاف کارگاه های مشابهی که در کشور برگزار می شود در حقیقت به دنبال مباحث آموزشی است و آموزش محور بودن  آن بر تولید محور بودن غالب است. ایشان با بیان اینکه بیش از 80 نفر از طراحان در این کارگاه حضور دارند بیان داشت: آثار تولیدی توسط طراحان در واقع نذر فرهنگی آنان به شمار می رود که تقدیم به آستان قدس رضوی می شود تا از این آثار در ایام دهه کرامت و دیگر مناسبت های سال از آنان برای اکران عمومی استفاده شود.

 

پیام بگذارید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.