مصاحبه با دبیر اجرایی نمایشگاه تخصصی و آموزشی خطُ ربط
اولین نمایشگاه کاربردهای  نوین خط در گرافیک معاصر ، با عنوان " خطـُ ربط " به مناسبت هفته گرافیک درنگارستان اشراق استان قم برگزار می‌شود. به همین مناسبت گفت‌و‌گویی با جناب آقای فرهود مقدم دبیر اجرایی این نمایشگاه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
با عرض سلام و سپاس از اینکه درخواست مصاحبه را پذیرفتید٬ خودتان را برای مخاطبین معرفی کنید.
به نام خداوند مهربان، فرهود مقدم هستم طراح گرافیک؛ چند سالی هست در حوزه گرافیک فعالیت داشته و افتخار این را دارم که دبیری اجرای این نمایشگاه را برعهده داشته باشم.
 
لطفا نمایشگاهی که مسئولیت برگزاری آن را دارید، معرفی کنید.
به مناسبت هفته گرافیک و طی فراخوانی که از سوی دبیرخانه در تاریخ  25 فروردین ماه منتشر شد، آثار هنرمندان و اساتید طراح گرافیک استان قم را جمع آوری کردیم که پس از انتخاب آثار توسط هیئت انتخاب، ان شاءلله قرار است آثار برگزیده در تاریخ 6 اردیبهشت در نگارستان اشراق واقع در خیابان صفائیه شهر قم اکران شود. این رویداد توسط کانون هنرشیعی با همکاری معاونت فرهنگی هنری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و حوزه هنری استان قم انجام می‌شود  و از همین طریق از هنرمندان و هنردوستان دعوت می‌کنم که از این رویداد هنری بازدید کنند و شاهد آثار بسیار خوب و با کیفیت از هنرمندان و اساتید استان قم باشند که به جرات می توان گفت که در نوع خود کم نظیر است.
همچنین این نمایشگاه در بخشی ویژه به نمایش آثار هنرمند فقید آقای «محمد توکلی» می‌پردازد. البته این هنرمند فقید آثار گرافیک بسیاری را از خود به جای گذاشته که ما به علت محدویت فضا فقط توانستیم بخش کوچکی از آثار ایشان را به نمایش عموم بگذاریم.
 
چه شد که به فکر برپایی این نمایشگاه افتادید؟ 
با توجه به پتانسیل بسیار خوب هنرمندان و اساتید طراح گرافیک استان قم  به خصوص در بخش حروف‌نگاری (Typography) که در سطح کشور نیز به همین مهارتشان شناخته شده هستند و نظر به اینکه علیرغم وجود چنین ظرفیتی، در چند سال اخیر و در حوزه گرافیک رویداد هنری معتبری در سطح استان که طراحان گرافیک قم به صورت گروهی در آن حضور داشته باشند، تا پتانسیل واقعی خود را به نمایش بگذارند برگزار نشده است، به این فکر افتادیم که با برگزاری یک  نمایشگاه گروهی به این مهم دست پیدا کنیم. طرح موضوع با همکاران و در نهایت با جناب استاد مسعود نجابتی انجام گرفت و  ایشان بسیار از این پیشنهاد استقبال کردند و با توجه به رهنمودهای ایشان قرار شد جنبه‌های آموزشی این رویداد را هم با برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی تقویت کنیم و حتی به این مرحله رسیدیم که این نمایشگاه و فراخوان را به صورت کشوری برگزار کنیم ولی به دلیل زمان کم و همین طور با توجه به ظرفیت محل برگزاری نمایشگاه، به این تصمیم رسیدیم که در اولین قدم فراخوان و نمایشگاه را به صورت استانی به انجام برسانیم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب هنرمندان استان هم مواجه شدیم.
 
هدف اصلی شما از برگزاری این نمایشگاه چیست؟
ما چند هدف را به صورت همزمان مد نظر داریم:
الف) رسیدن به یک جمع بندی مناسب از توانایی ها و فعالیت های هنرمندان گرافیک استان قم در عرصه حروف نگاری ، که هم برای خود هنرمندان و هم برای سایر مخاطبان اعم از مرتبطین با رشته گرافیک مثل ناشران،‌ صاحبان مشاغل فرهنگی یا تجاری و حتی مخاطب عام تر می‌تواند مفید باشد.
ب) با توجه به نبود یک شبکه اطلاع رسانی مناسب برای پوشش فعالیت های طراحان گرافیک استان قم ، این نمایشگاه فرصت مناسبی ست برای معرفی طراحان گرافیک فعال استان در این حوزه تخصصی.
ج) ایجاد فرصت مناسب آموزشی برای هنرجویان ، دانشجویان و سایر علاقه مندان به کاربرد خط در گرافیک یعنی آن چه اصطلاحن تایپوگرافی گفته می‌شود با نمایش تعداد بسیار زیادی از آثار متنوع با شیوه ها و دیدگاه های مختلف در کنار هم که این  نمایشگاه از این جهت فرصت مطالعاتی کم نظیری محسوب می‌شود.
د) با توجه به اینکه به طور معمول هنرمندان در خلوت‌های هنری خود به تولید اثر هنری می‌پردازند و به مرور و به دلیل کمبود زمان، فرصت‌های گفتگو و تعامل درون رشته ای را از دست می‌دهند، ‌این نمایشگاه بستری مناسب برای آشنایی، گفتگو و تعامل سازنده میان طراحان گرافیک اعم از هنرجویان، علاقه مندان و اساتید است. 
ه) ایجاد فرصت آشنایی و گفتگوی رودررو میان هنرمندان طراح و کسانی که معمولن به عنوان سفارش دهنده با این رشته در ارتباط هستند.
 
فکر می‌کنید چنین نمایشگاه‌هایی تا چه میزان در رشد هنرمندان رشته گرافیک موثر است؟
همه‌ی ما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید از کسانی که با تجربه‌تر هستند و آثاری که تولید کرده‌اند درس و الگو بگیریم. مخصوصا اینکه آثاری در این نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته خواهد شد که تنها به انتخاب خود هنرمند نبوده است و بر خلاف دیگر نمایشگاه ‌ها با رقابت بین هنرمندان و انتخاب آثاری که توسط اساتید انجام شده برگزار می‌گردد. پس با اطمینان بیشتری می‌توان گفت که برگزاری این رویداد و نشست‌های تخصصی آن، حتما در رشد مهارت‌ها ، نوع نگاه و جهت‌گیری هنرمندانی که در این رشته مشغول به فعالیت هستند،‌مخصوصن جوان‌ترها و همچنین بالابردن سواد بصری مخاطب عادی  نیز تاثیر خوبی خواهد داشت.
 
با توجه به اینکه از نشست های تخصصی در صحبت‌هایتان یاد می‌کنید ،‌بفرمایید که در روزهای برگزاری نمایشگاه، علاوه بر نمایش آثار چه برنامه‌ها دیگری برگزار خواهد شد؟
ما در روز اول که 6 اردیبهشت ماه و همزمان با آغاز هفته گرافیک است برنامه افتتاحیه نمایشگاه را با حضور صاحبان آثار، هنرمندان، اساتید، فرهیختگان و ...  داریم. همچنین نشست تخصصی با موضوع خط در گرافیک از برنامه‌های بعدی این رویداد است که با حضور اساتید مدعوی که اسامی آنها به زودی اعلام خواهد شد برگزار می‌شود. ازبرنامه‌های دیگر این نمایشگاه، تجلیل از برخی هنرمندان فعال در همین عرصه  و همچنین برگزاری مراسم معرفی و یادبود برای هنرمند فقید «محمد توکلی» است که با حضور خانواده ایشان خواهد بود.
 
چه کسانی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند؟
در این نمایشگاه ما شاهد حضور طراحان جوان و اساتید به نام رشته گرافیک در استان هستیم و نکته جالب توجه این که ، حضور هنرمندان تنها محدود به طراحان گرافیک نبوده و هنرمندان و اساتید رشته‌ خوشنویسی نیز در این نمایشگاه شرکت دارند. از اساتید هنرمند استان می‌توانم به حضور آقایان مسعود نجابتی، سید حسن موسی زاده، دوست محمدی، سید مهدی حسینی، عبدالرسول یاقوتی، هادی معزی، علی رضاییان، ناصر طاووسی و... اشاره کنم.
 
آیا این دبیرخانه به صورت دائمی فعالیت خواهد کرد؟
هنوز درباره این موضوع تصمیم‌گیری نشده و شاید بتوان گفت که این تصمیم بستگی به موفقیت در برگزاری این دوره،بازتاب ها و نیازهایی داشته باشد که در طی برگزاری نمایشگاه به دست ما خواهد رسید.خدا را شکر تا این مرحله بازخورد خوبی داشتیم و میزان آثار ارسالی نشان می‌دهد که نیازسنجی و انتخاب روشی که توسط دبیرخانه انجام شده بود تا کنون مسیر درستی را طی کرده است. البته مطلبی که در حال حاضر درباره ادامه فعالیت دبیرخانه به صورت دائمی می‌توانم به آن اشاره کنم این است که با عنایت خداوند سعی خواهیم داشت برای سال آینده این دبیرخانه و نمایشگاه به صورت کشوری فعالیت داشته باشد. همچنین آثار این نمایشگاه به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام خطُ ربط به آدرس:
کانال‌های اطلاع رسانی تلگرام و ایتا: khat_rabt و صفحه اینستاگرام: khatorabt به نمایش در خواهد آمد.
 
این مجموعه نمایشگاهی در شهرهای دیگر هم قابل اکران است؟
بله حتماً، یکی از اهداف بلند مدت ما از ابتدا این بود که بتوانیم این آثار را در شهرهای دیگر مخصوصاً در شهرهایی که فضای آموزشی یا برگزاری نمایشگاه های تخصصی به هر دلیل کمتر مهیا بوده است اکران کنیم. امیدواریم بتوانیم با همکاری فعالان هنری و اجتماعی در سایر شهرها به این هدف دست پیدا کنیم . ان‌شاءالله
 
از نتیجه کار دبیرخانه و فراخوان راضی بودید؟
از منظر شخصی اگر بخواهم پاسخی داشته باشم باید عرض کنم با توجه به این که حرفه اصلی بنده طراحی گرافیک است و تجربه کمی در این بخش یعنی به عهده گرفتن دبیری اجرای یک نمایشگاه داشتم، تا حدودی و تا امروز روند اجرای نمایشگاه برایم راضی کننده بود، هرچند که زمانمان قدری کم بود ولی در مجموع سعی کردیم اطلاع‌رسانی دقیق و خوبی داشته باشیم ،‌آثار را با دقت بالا انتخاب کنیم و روند چاپ و نمایش و اجرای نمایشگاه را با دقت به انجام برسانیم که البته این را هم بعد از لطف الهی ، مدیون دوستان و همکاران عزیزی هستم که من را در این راه یاری کردند.از برادر عزیز و همکار بسیار خوبم جناب آقای سید مهدی حسینی ،  که مدیریت کانون هنرشیعی را برعهده دارند هم صمیمانه تشکر می‌کنم که مثل همیشه با همه وجود ما را یاری کردند. برای ایشان و سایر همکارانم آروزی سلامتی و موفقیت دارم.
 
برای شما و هنرمندان عزیزی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند موفقیت بیش از پیش آرزو می‌کنیم.
بنده هم از شما و همکاران ‌تان که با توجه و همیاری‌تان ما را در برگزاری هرچه بهتر این رویداد هنری همراهی کردید تشکر می‌کنم و امیدوارم تک‌تک مخاطبین این گفتگو را در روز افتتاحیه از نزدیک ملاقات کنیم.
 
 
 

پیام بگذارید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.